Kort draaien? Eerst roer, dan gas!
Hoe maak je de draaicirkel van je schip zo klein mogelijk, wat doe je met roer, gas en zwaarden.
Eerst roer, dan gas.
Hoe geven we het schip zoveel mogelijk draaisnelheid? Geven we gas vooruit, dan krijgt het schip voorwaartse snelheid. Voorwaartse snelheid willen we zo weinig mogelijk. Daarom is het belangrijk om eerst flink roer te geven en dan pas gas vooruit. Een roeruitslag van 45 graden is een mooi begin. Het schroefwater wordt dan direct omgebogen en het schip zal verrassend weinig voorwaartse snelheid maken.
Aan het schroefwater is te zien dat het schip nauwelijks vooruit vaart. Aan het gladde water aan stuurboord herken je de drift van het schip.
Hoeveel gas geven?
Om de draai in te zetten mag je best even flink gas geven. Het is belangrijk dat het schip goed gaat draaien. Omdat de roeruitslag groot is, zal het schip niet veel voorwaartse snelheid opbouwen. Zodra de draai-beweging er goed in zit kun je iets gas minderen, maar kijk goed naar je schip. Blijf het optimum zoeken tussen draaisnelheid en voorwaartse snelheid. Juist op het eind van de draai is het verleidelijk om te vroeg gas te minderen. Wat gebeurt er met het schip? De middelpunt vliedende kracht (dezelfde als van de centrifuge) maakt dat je schip op het eind toch nog verder naar buiten drift dan je gedacht had. De remedie is om net iets langer het gas erop te houden, tot de draai echt helemaal “af” is.
Kortom:
Om een korte draai in te zetten:
- eerst veel roeruitslag geven.
- dan flink gas geven.
- de draai helemaal afmaken om drift te voorkomen.
Goede vaart.
Terug naar de overzichtspagina van de vaarcursus.
Tekst en foto Marianne van der Linden
Copyright Scheepswijs en Heech by de Mar B.V.